Участь громадськості у заходах щодо запобігання корупції, як запорука успішної антикорупційної політики в Україні
З корупцією можливо боротися використовуючи різні заходи: репресивні, які полягають у виявленні, розслідуванні та розкритті корупційних правопорушень, а також застосуванні до винних осіб запобіжних заходів, або превентивні, серед яких такі як покращення прозорості, підзвітності і доброчесності державних структур, правовий захист громадян, підвищення етичних стандартів у діяльності публічних службовців, виховання молоді у дусі неприйняття корупції.
Верховною Радою України 7 квітня 2011 року було прийнято Закон України «Про засади запобігання і протидії корупції», спрямованого на створення дієвої системи запобігання корупції, виявлення та подолання його соціальних передумов і наслідків. Так, зазначеним Законом передбачене залучення громадськості для участі в проведенні заходів щодо запобігання і протидії корупції. Права громадян та громадських організацій щодо запобігання та протидії корупції містяться у статтях 18-20 Закону. Зокрема, громадяни та громадські організації у сфері щодо запобігання, виявлення та протидії корупційним правопорушенням мають право: 1) повідомляти про виявлені факти вчинення корупційних правопорушень спеціально уповноваженим суб’єктам у сфері протидії корупції, іншим органам, зазначеним у статті 5 Закону, керівництву та колективу підприємства, установи чи організації, в яких були вчинені ці правопорушення, а також громадськості; 2) запитувати та одержувати від органів державної влади та органів місцевого самоврядування інформацію про діяльність щодо запобігання і протидії корупції; 3) проводити, замовляти проведення громадської антикорупційної експертизи проектів нормативно-правових актів, подавати за результатами експертизи пропозиції до відповідних органів державної влади, брати участь у парламентських слуханнях та інших заходах з питань запобігання і протидії корупції; 4) вносити пропозиції суб’єктам права законодавчої ініціативи щодо вдосконалення законодавчого регулювання відносин, що виникають у сфері запобігання і протидії корупції; 5) проводити, замовляти проведення досліджень з питань запобігання і протидії корупції; проводити заходи щодо інформування населення з питань запобігання і протидії корупції; здійснювати громадський контроль за виконанням законів у сфері запобігання і протидії корупції, з використанням при цьому таких форм контролю, які не суперечать законодавству. Об’єднанню громадян, фізичній, юридичній особі не може бути відмовлено в наданні доступу до інформації стосовно компетенції суб’єктів, які здійснюють заходи щодо запобігання і протидії корупції, а також стосовно основних напрямів їх діяльності. Законопроекти та проекти інших нормативно-правових актів, що передбачають надання пільг, переваг окремим суб’єктам господарювання, а також делегування повноважень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, з метою їх громадського обговорення розміщуються на офіційних веб-сайтах органів державної влади, невідкладно, але не пізніше дня, наступного за днем їх внесення належним суб’єктом до відповідного органу державної влади чи органу місцевого самоврядування. Крім цього, статтею 19 Закону передбачено звітування спеціально уповноваженого органу з питань антикорупційної політики про результати проведення заходів щодо запобігання і протидії корупції, щороку не пізніше 15 квітня.
Верховною Радою України 7 квітня 2011 року було прийнято Закон України «Про засади запобігання і протидії корупції», спрямованого на створення дієвої системи запобігання корупції, виявлення та подолання його соціальних передумов і наслідків. Так, зазначеним Законом передбачене залучення громадськості для участі в проведенні заходів щодо запобігання і протидії корупції. Права громадян та громадських організацій щодо запобігання та протидії корупції містяться у статтях 18-20 Закону. Зокрема, громадяни та громадські організації у сфері щодо запобігання, виявлення та протидії корупційним правопорушенням мають право: 1) повідомляти про виявлені факти вчинення корупційних правопорушень спеціально уповноваженим суб’єктам у сфері протидії корупції, іншим органам, зазначеним у статті 5 Закону, керівництву та колективу підприємства, установи чи організації, в яких були вчинені ці правопорушення, а також громадськості; 2) запитувати та одержувати від органів державної влади та органів місцевого самоврядування інформацію про діяльність щодо запобігання і протидії корупції; 3) проводити, замовляти проведення громадської антикорупційної експертизи проектів нормативно-правових актів, подавати за результатами експертизи пропозиції до відповідних органів державної влади, брати участь у парламентських слуханнях та інших заходах з питань запобігання і протидії корупції; 4) вносити пропозиції суб’єктам права законодавчої ініціативи щодо вдосконалення законодавчого регулювання відносин, що виникають у сфері запобігання і протидії корупції; 5) проводити, замовляти проведення досліджень з питань запобігання і протидії корупції; проводити заходи щодо інформування населення з питань запобігання і протидії корупції; здійснювати громадський контроль за виконанням законів у сфері запобігання і протидії корупції, з використанням при цьому таких форм контролю, які не суперечать законодавству. Об’єднанню громадян, фізичній, юридичній особі не може бути відмовлено в наданні доступу до інформації стосовно компетенції суб’єктів, які здійснюють заходи щодо запобігання і протидії корупції, а також стосовно основних напрямів їх діяльності. Законопроекти та проекти інших нормативно-правових актів, що передбачають надання пільг, переваг окремим суб’єктам господарювання, а також делегування повноважень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, з метою їх громадського обговорення розміщуються на офіційних веб-сайтах органів державної влади, невідкладно, але не пізніше дня, наступного за днем їх внесення належним суб’єктом до відповідного органу державної влади чи органу місцевого самоврядування. Крім цього, статтею 19 Закону передбачено звітування спеціально уповноваженого органу з питань антикорупційної політики про результати проведення заходів щодо запобігання і протидії корупції, щороку не пізніше 15 квітня.
Головний спеціаліст управління
О.І.Хребтова
О.І.Хребтова
Немає коментарів:
Дописати коментар