ВИБОРИ 2012 РОКУ: ЗМІНИ В ЗАКОНОДАВСТВІ ТА ОСОБЛИВОСТІ ПРОВЕДЕННЯ
Кожна людина має право брати участь в
управлінні своєю країною безпосередньо або
через вільно обраних представників
ч. 1 статті 21 Загальної декларації прав людини
Відповідно до Закону України «Про вибори народних
депутатів України», прийнятого Верховною Радою України 17 листопада 2011 року ,
вибори до Верховної Ради України повинні відбутися восени 2012 року, а саме 28 жовтня.
Вибори
депутатів є загальними. Право
голосу на виборах депутатів мають громадяни України, яким на день голосування
виповнилося вісімнадцять років. Підставою реалізації виборцем свого права голосу на виборах є його
включення до списку виборців на виборчій дільниці. Документом, який підтверджує особу та громадянство
України виборця на виборах депутатів, є: паспорт громадянина України; тимчасове
посвідчення громадянина України (для осіб, недавно прийнятих до громадянства
України); картка (довідка) установи виконання покарань або слідчого ізолятора,
що повинна містити: прізвище, ім'я, по батькові, число, місяць, рік народження,
громадянство, фотокартку особи, підпис керівника та печатку установи (для осіб,
які перебувають в установах виконання покарань або слідчих ізоляторах); паспорт
громадянина України для виїзду за кордон; дипломатичний паспорт; службовий
паспорт; військовий квиток (виключно для військовослужбовців строкової служби).
Дані документи, є підставою для отримання виборчого
бюлетеня і можуть бути використані на звичайних та спеціальних виборчих
дільницях. Вибори
депутатів є прямими. Громадяни
України обирають депутатів безпосередньо шляхом голосування за кандидатів у
депутати, включених до виборчого списку партії, та за кандидатів у депутати в
одномандатних округах. Вибори депутатів є вільними. Громадянам України забезпечуються умови для вільного
формування своєї волі та її вільного виявлення при голосуванні. Застосування
насильства, погроз, обману, підкупу чи будь-яких інших дій, що перешкоджають
вільному формуванню та вільному виявленню волі виборця, забороняється.
Кожен
виборець голосує на виборах особисто. Голосування за інших осіб чи передача
виборцем права голосу будь-якій іншій особі забороняється.
Голосування проводиться в день
голосування з 8 години до 20 години без перерви. Організація
проведення голосування та підтримання у приміщенні для голосування належного
порядку, забезпечення таємності волевиявлення виборців під час голосування
покладаються на дільничну виборчу комісію.
Виборець може перебувати у приміщенні для голосування
лише протягом часу, необхідного для голосування. Виборчі бюлетені заповнюються виборцем особисто в
кабіні для таємного голосування. Виборець не має права передавати свої виборчі
бюлетені іншим особам та отримувати їх від інших осіб (крім уповноваженого
члена виборчої комісії, який видає виборчі бюлетені). Після закінчення
голосування дільнична виборча комісія невідкладно передає до окружної виборчої
комісії попередні відомості про кількість виборців, внесених до списку
виборців, та кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій
дільниці на момент закінчення голосування. Окружна виборча комісія
передає отримані відомості до Центральної виборчої комісії, яка в свою чергу
оприлюднює їх на своєму офіційному веб - сайті.
Основні положення Закону «Про вибори народних депутатів
України», прийнятого ВРУ 17 листопада 2011 року:
1. Запроваджується змішана система виборів: 225 депутатів обираються за
закритими партійними списками, 225 – за одномандатними мажоритарними
округами.
2. На виборах ліквідується інститут
блоків. Це означає, що невеликі опозиційні партії можуть розраховувати на
входження до парламенту лише через мажоритарні округи. Інший шлях проходження
до ВРУ представників невеликих опозиційних партій – вихід їх з партій і
включення їх до виборчого списку великих опозиційних партій як
безпартійних. 3. Підняття виборчого бар’єру до 5%. Виборчий бар’єр рахується лише
на виборах до парламенту за партійними списками, партійна належність
«мажоритарників» не відіграє жодного значення.
4. Закон створив більш чесні правила
(порівняно з попереднім законопроектом) у формуванні виборчих комісій. ЦВК
формує окружні виборчі комісії, які в свою чергу формують дільничні виборчі
комісії. Тепер до виборчих комісій буде гарантовано включено по 1 представнику
від депутатських фракцій, а не по 3 від парламентських партій: КПУ, НП
(Литвина), Партія регіонів, НУ-НС, БЮТ; решта членів ОВК призначаються за
поданням партій – суб’єктів виборчого процесу - шляхом жеребкування. Якщо зважити,
що чисельність ОВК 12-18 осіб, то для прийняття рішення необхідно від 7 до 10
осіб, а якщо у день голосування присутні менше 2/3 членів ОВК, то для прийняття
рішення необхідно 2/3 присутніх члени комісії (5-8 членів). 5. Висування кандидатів-списочників
здійснюється партіями, висування кандидатів у депутати у одномандатних округах
реалізується через партії або шляхом самовисування.Але варто вказати, що законодавець встановив дуже малий термін висування, що
може привести до зловживань - висування кандидатів у депутати партіями
розпочинається за 90 і закінчується за 79 днів до дня голосування.
6. Зазначимо, що закон поновив норму,
яка свого часу була визнана неконституційною Конституційним судом України -
одна і та ж особа може бути включена до виборчого списку кандидатів у депутати
від партії та висунута лише в одному з одномандатних виборчих округів.
7. Грошова застава: для партії, яка висунула свій виборчий список, - 2000 мінімальних розмірів заробітної плати (близько 1,92 млн.грн.), для кандидата-мажоритарника - 12 мінімальних розмірів заробітної плати (близько 11,52 тис.грн.). Розмір грошової застави для депутатів-мажоритарників сприяє залученню у виборчий процес великої кількості бажаючих.
8. Ще однією позитивною новелою прийнятого закону є те, що зняття з реєстрації кандидатів у народні депутати не може здійснюватися за рішенням виборчої комісії. Зокрема, серед підстав зняття з реєстрації відсутнє попередньо прийняте рішення про попередження кандидата у депутати.
7. Грошова застава: для партії, яка висунула свій виборчий список, - 2000 мінімальних розмірів заробітної плати (близько 1,92 млн.грн.), для кандидата-мажоритарника - 12 мінімальних розмірів заробітної плати (близько 11,52 тис.грн.). Розмір грошової застави для депутатів-мажоритарників сприяє залученню у виборчий процес великої кількості бажаючих.
8. Ще однією позитивною новелою прийнятого закону є те, що зняття з реєстрації кандидатів у народні депутати не може здійснюватися за рішенням виборчої комісії. Зокрема, серед підстав зняття з реєстрації відсутнє попередньо прийняте рішення про попередження кандидата у депутати.
9. Ще одним кроком до більш чесних виборів треба вважати норму прийнятого
закону щодо встановлення більш жорстких умов для голосування на дому.
Проголосувати «на дому» особам, які тимчасово не здатні самостійно
пересуватися, можна лише тоді, якщо є заява особи та довідка медичної установи
про стан її здоров’я.
10. Скасування голосування «проти всіх». Єдиним способом
проголосувати «проти всіх» є непроставлення жодної позначки в бюлетені або
проставлення більше однієї позначки.
Головний спеціаліст Славутицького
міського управління юстиції
О. І.Хребтова
Немає коментарів:
Дописати коментар