Порядок
розгляду звернень громадян
Відповідно до статті 40
Конституції України - усі мають право
направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто
звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та
посадових і службових осіб цих органів, що зобов’язані розглянути звернення і
дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
Порядок розгляду звернень
громадян також регулюється Законом України «Про звернення громадян». Зміст і
характер звернення визначається його видом. Під зверненням громадян слід
розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження),
заяви(клопотання) і скарги:
Пропозиція (зауваження) – це
звернення громадян, де висловлюється порада, рекомендація щодо діяльності
органів державної влади і місцевого самоврядування, депутатів усіх рівнів,
посадових осіб, а також висловлюються думки щодо врегулювання суспільних
відносин та умов життя громадян, соціально-культурної та інших сфер діяльності
держави і суспільства. Звичайно в пропозиціях містяться дані власних спостережень,
практики роботи автора, порушуються проблеми державного і громадського життя із
зазначенням недоліків у їх вирішенні, що допускаються конкретним органами, а
також пропонуються шляхи і способи вирішення цих проблем. У статті 14 Закону
України «Про звернення громадян» вказано, що органи державної влади і місцевого
самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм
власності, об’єднання громадян, посадові особи зобов’язані розглянути
пропозиції (зауваження) та повідомити громадянина про результати розгляду.
Пропозиції (зауваження) Героїв Радянського Союзу, Героїв Соціалістичної Праці,
інвалідів Великої Вітчизняної війни розглядаються першими керівниками державних
органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій
особисто.
Заява (клопотання) - звернення
громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та
чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення
чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ,
організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів
місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх
діяльності.
Клопотання – письмове звернення
з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод тощо.
Органи державної влади, місцевого
самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств,
установ, організацій незалежно від форм власності, об’єднань громадян, до
повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов’язані об’єктивно і
вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення
відповідно до чинного законодавства і забезпечувати ї виконання, повідомляти
громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань). Заяви(клопотання) Героїв
Радянського Союзу, Героїв Соціалістичної Праці, інвалідів Великої Вітчизняної
війни розглядаються першими керівниками державних органів, органів місцевого
самоврядування, підприємств, установ, організацій особисто. Відповідь за
результатами розгляду заяв (клопотань) в обов’язковому порядку дається тим
органом, який отримав ці заяви і до компетенції якого входить вирішення
порушених у заявах (клопотаннях) питань, за підписом керівника або особи, яка
виконує його обов’язки. Рішення про відмову в задоволенні вимог, викладених у
заяві(клопотанні), доводиться до відома громадянина в письмовій формі з
посиланням на Закон і викладенням мотивів відмови, а також із роз’ясненням
порядку оскарження прийнятого рішення(стаття 15 ЗУ «Про звернення громадян»).
Скарга – це звернення з вимогою
про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями
(бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування,
підприємств, установ, організацій, об’єднань громадян, посадових осіб. Скаргою
також визнається незгода з рішенням або діями, що стосуються прав та
охоронюваних законом інтересів громадян. Порядок розглядання скарг громадян закріплено у статті 16 ЗУ «Про
звернення громадян», де ,зокрема, вказано,що громадянин може подати скаргу
особисто або через уповноважену на це іншу особу. Скарга в інтересах
громадянина за його уповноваженням, оформленим у встановленому законом порядку,
може бути подана іншою особою, трудовим колективом або організацією, яка
здійснює правозахисну діяльність. Скарга в інтересах неповнолітніх і
недієздатних осіб подається їх законними представниками. До скарги додаються
наявні у громадянина рішення або копії рішень, які приймалися за його звернення
раніше, а також інші документи, необхідні для розгляду скарги, які після її
розгляду повертаються громадянину.
Звернення
розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх
надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але
не пізніше п'ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання
неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації
або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що
повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін
вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п'яти
днів. Звернення громадян,
які мають встановлені законодавством пільги, розглядаються у першочерговому
порядку (ст. 20 Закону України “ Про звернення громадян ”).
Головний спеціаліст
управління
К.І.Жабко
Немає коментарів:
Дописати коментар