Обмеження щодо одержання дарунків (пожертв)
Антикорупційне
законодавство чітко окреслює перелік
осіб, стосовно яких існують спеціальні вимоги щодо отримання подарунків.
До них належать:
- особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування
(п.1 ч.1 статті 4 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції»);
- дві категорії осіб, які прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання
функцій держави або місцевого самоврядування:
а) посадові особи юридичних осіб
публічного права, які не зазначені в п. 1 ч. 1 статті 4 вказаного Закону;
б) особи, які не є державними
службовцями, посадовими особами місцевого самоврядування, але надають публічні
послуги (аудитори, нотаріуси, оцінювачі, а також експерти, арбітражні керуючі,
незалежні посередники, члени трудового арбітражу, третейські судді під час
виконання ними цих функцій, інші особи в установлених законом випадках).
Відповідно до ч.
1 статті 8 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» вказаним
особам, забороняється:
1) приймати дарунки (пожертви), за
рішення, дії чи бездіяльність в інтересах дарувальника, що приймаються,
вчиняються як безпосередньо такою особою, так і за її сприяння іншими
посадовими особами та органами, тобто у формі так званого «завуальованого»
хабара.
2) забороняється приймати будь-який дарунок
(пожертву) від підлеглої особи.
Загальна
заборона має винятки – «дозволені»
дарунки та пожертви.
До них належать
наступні:
1. Дарунки, які
відповідають загальновизнаним уявленням про гостинність та пожертви, за
наявності двох умов:
а) такі дарунки
чи пожертви не можуть прийматися за вчинені рішення, дії чи бездіяльність в
інтересах дарувальника, що приймаються, вчиняються як безпосередньо особою,
якій надається дарунок чи пожертва, так і за її сприяння іншими посадовими
особами та органами;
б) якщо
вартість таких дарунків (пожертв) не перевищує 50 відсотків мінімальної
заробітної плати, встановленої на день прийняття дарунка (пожертви),
одноразово, а сукупна вартість таких дарунків (пожертв), отриманих з одного
джерела протягом року, – однієї мінімальної заробітної плати, встановленої на 1
січня поточного року. Розмір мінімальної заробітної плати встановлюється у
Законі України про Державний бюджет кожного року.
2. Законом
встановлено випадки, на які не поширюється згадане правило щодо розміру
дарунків (пожертв). Це, зокрема, стосується:
а) дарунків,
які даруються близькими особами;
б) одержуються як загальнодоступні знижки на товари, послуги,
загальнодоступні виграші, призи, премії, бонуси.
Враховуючи
вимоги Закону, до особистих подарунків належать подарунки, одержані від
близьких осіб, давніх друзів та добрих знайомих, які дарують подарунки з
нагоди, наприклад, дня народження, ювілею або загальновизнаного свята (Новий
Рік, Міжнародний жіночий день, День захисника Вітчизни тощо) за умови, що їх
дарунки не впливатимуть на прийняття особами, уповноваженими на виконання
функцій держави або місцевого самоврядування, окремими прирівняними до них
особами неправомірних рішень або не створюватимуть враження, що це може
впливати на їхні рішення.
Увага! Практика службової діяльності
потребує визначення та розуміння правил поведінки у ситуаціях отримання чи пропозиції отримання неправомірного подарунка.
У таких
випадках слід керуватися положеннями статті 16 Закону України «Про правила
етичної поведінки», яка визначає в комплексі правила, спрямовані на запобігання
одержанню неправомірної вигоди або дарунка (пожертви).
Ситуація перша: надходження пропозиції щодо
неправомірної пожертви чи подарунка.
Перш за все
необхідно чітко визначитись, чи належить дарунок (пожертва) до «неправомірних».
Для цього слід використовувати положення щодо прийнятності подарунка, які вже
були розглянуті вище. Крім того, слід виходити з того, що забороняється
приймати неправомірну вигоду або дарунок (пожертву) для використання в
подальшому як доказу.
У разі надходження пропозиції щодо
неправомірної вигоди або дарунка (пожертви), незважаючи на особисті інтереси,
посадові особи невідкладно вживають таких заходів:
1)
відмовляються від пропозиції;
2) за
можливості ідентифікують особу, яка зробила пропозицію;
3) залучають
свідків, якщо це можливо, у тому числі з числа колег по роботі;
4) письмово
повідомляють про пропозицію безпосереднього керівника (за наявності) або
відповідний виборний чи колегіальний орган та/або одного з визначених Законом
України «Про засади запобігання і протидії корупції» спеціально уповноважених
суб'єктів у сфері протидії корупції.
Ситуація друга: виявлення подарунка чи
пожертви (наприклад, на робочому місці, тощо).
Якщо особа,
уповноважена на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, виявила
у своєму службовому приміщенні чи передану в інший спосіб неправомірну вигоду
або дарунок (пожертву), вона зобов'язана невідкладно, але не пізніше одного
робочого дня, письмово повідомити про цей факт свого безпосереднього керівника.
Про виявлення
неправомірної вигоди або дарунка (пожертви) складається акт, який підписується
особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого
самоврядування, яка виявила неправомірну вигоду або дарунок (пожертву), та його
безпосереднім керівником.
У разі якщо
неправомірну вигоду або дарунок (пожертву) виявляє особа, уповноважена на
виконання функцій держави або місцевого самоврядування, яка є керівником, акт
про виявлення неправомірної вигоди або дарунка (пожертви) підписує ця особа та
особа, яка обіймає посаду заступника керівника цього органу. Предмети
неправомірної вигоди, дарунки (пожертви) зберігаються в органі до їх передачі
відповідним органам.
Головний спеціаліст Славутицького міського управління юстиції О.І. Хребтова
Немає коментарів:
Дописати коментар